II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Zakonom o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine („Narodne novine“, broj 25/20. - u daljnjem tekstu: Zakon) uređena je priprema, organizacija i provedba Popisa stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine (u daljnjem tekstu: Popis) te druga pitanja važna za provedbu Popisa. Popis je najveće statističko istraživanje u Republici Hrvatskoj koje se provodi svakih deset godina radi prikupljanja osnovnih podataka o broju, prostornom rasporedu i sastavu stanovništva prema njegovim demografskim, ekonomskim, obrazovnim, migracijskim i ostalim obilježjima, podataka o kućanstvima i stanovima te o njihovim obilježjima. Za pripremu, organizaciju i provedbu Popisa nadležan je Državni zavod za statistiku. Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) propisuje se da je referentni trenutak Popisa stanje na dan 31. kolovoza 2021., umjesto 31. ožujka 2021., koji je utvrđen člankom 7. Zakona. Također se Prijedlogom zakona, umjesto razdoblja popisivanja koje je trebalo biti u prvoj fazi, od 1. travnja 2021. do 10. travnja 2021. (samostalno popisivanje stanovništva kroz elektronički sustav e-Građani), a u drugoj fazi, od 16. travnja 2021. do 7. svibnja 2021. (popisivanje putem osobnog intervjua od strane popisivača), propisuje novo razdoblje popisivanja i to u prvoj fazi od 13. rujna 2021. do 26. rujna 2021., a u drugoj fazi od 27. rujna 2021. do 17. listopada 2021. U posljednja tri mjeseca 2020. znatno se pogoršala epidemiološka situacija na cjelokupnom teritoriju Republike Hrvatske, što je rezultiralo dodatnim i sveobuhvatnim mjerama nadležnih tijela za zaustavljanje i sprječavanje daljnjeg širenja bolesti COVID-19. Dodatno su situaciju na području Sisačko-moslavačke županije, Karlovačke županije i Zagrebačke županije otežali potresi koji su se dogodili 28. i 29. prosinca 2020. Kako je epidemiološka situacija u ovoj godini i dalje nepovoljna, a Popis se provodi na punom obuhvatu stanovništva, potrebno je voditi brigu o potpunoj suradnji i uzajamnom povjerenju stanovništva i sudionika popisivanja, što je u ovakvoj epidemiološkoj situaciji itekako otežano. Može se očekivati vrlo otežana dinamika izbora popisivača na područjima zahvaćenima potresom te otežano funkcioniranje jedinica lokalne samouprave koje sudjeluju u Popisu kao logistička i organizacijska podrška provedbi druge faze popisivanja (osobnim intervjuom koji obavlja popisivač). Nadalje, propisuje se da će u slučaju nemogućnosti provođenja Popisa u utvrđenim rokovima zbog pojave posebnih okolnosti, nove rokove utvrditi Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom koja će se objaviti u „Narodnim novinama“. Prijedlogom zakona, također se, predlaže propisivanje rokova za provedbu određenih popisnih aktivnosti utvrđenih Zakonom, koje je nužno uskladiti s rokovima provedbe Popisa, kao što su rok za iznimnu mogućnost produljenja Popisa; razdoblje u kojem nadležna tijela, radi osiguranja ažurne tehničke dokumentacije, neće mijenjati nazive, granice i područja županija, gradova i općina, naselja, jedinica mjesne samouprave, statističkih i popisnih krugova i ulica, trgova te kućne brojeve zgrada; rok u kojem Državna geodetska uprava podnosi Hrvatskom saboru izvješće o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima te rok u kojem župan odnosno gradonačelnik Grada Zagreba dostavlja Zavodu cjelovito izvješće o utrošenim sredstvima.