II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Agencija za ugljikovodike osnovana je Zakonom o osnivanju Agencije za ugljikovodike („Narodne novine“, br. 14/14. i 73/17.) kao javna ustanova u svrhu pružanja sustavne operativne podrške nadležnim tijelima u poslovima vezanim za istraživanje i eksploataciju ugljikovodika, geotermalnih voda za energetske svrhe, kao i trajno zbrinjavanje ugljikova dioksida u geološkim strukturama te u poslovima osiguranja obveznih zaliha nafte i naftnih derivata. Uloga Agencije za ugljikovodike (u daljnjem tekstu: Agencija) regulirana je i Zakonom o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika („Narodne novine“, br. 52/18., 52/19. i 30/21.) te Zakonom o tržištu nafte i naftnih derivata („Narodne novine“, br. 19/14., 73/17. i S obzirom na stupanje na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika potrebno je terminološki i sadržajno uskladiti Zakon o osnivanju Agencije za ugljikovodike te proširiti poslove Agencije. Donošenjem ovoga Zakona uskladit će se poslovi Agencije, a koji se odnose na istraživanje i eksploataciju geotermalnih voda i podzemno skladištenje plina. Dodatno će se proširiti djelatnosti u vidu sudjelovanja Agencije u postupku izmjena i dopuna prostornih planova te kao predlagatelja za osnivanje razvojnog društva Vladi Republike Hrvatske. Vezano za Zakon o tržištu nafte i naftnih derivata i Zakon o energiji („Narodne novine“, br. 120/12., 14/14., 95/15., 102/15. i 68/18.) potrebno je proširiti opseg djelatnosti, odnosno uvesti „trgovinu na veliko naftnim derivatima“ s obzirom na to da je upis iste potreban u svrhu dobivanja energetske dozvole temeljem Zakona o energiji, a što je djelatnost koju Agencija obavlja u okviru djelatnosti osiguranja obveznih zaliha nafte i naftnih derivata. Sukladno Statutu Agencije za ugljikovodike, KLASA: 012-03/14-01/06, URBROJ: 567-01/1-14-1, od 7. ožujka 2014. i Izmjenama i dopunama Statuta Agencije za ugljikovodike, KLASA: 012-03/14-01/06, URBROJ: 405-01/1-18-3, od 22. veljače 2018. Upravno vijeće nadzire poslovanje Agencije, donosi opće akte, donosi godišnji program rada i financijski plan, završni račun, određuje vrstu usluga koje Agencija pruža uz naknadu te obavlja i druge poslove u skladu s propisima. Trenutačno se Upravno vijeće sastoji od državnih dužnosnika iz tijela državne uprave nadležnih za poslove: financija, zaštite okoliša, gospodarstva i prostornog uređenja. Izmjenama Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19.) tijelima državne uprave upravljaju državni dužnosnici, odnosno između ostalih, ministri i državni tajnici. S obzirom na odredbu članka 45. Zakona o sustavu državne uprave prema kojoj je smanjen broj državnih dužnosnika, a da bi se osigurao neometan rad Upravnog vijeća, ovim izmjenama i dopunama predviđeno je da ministar može predložiti za članove Upravnog vijeća Agencije i rukovodeće državne službenike sa potrebnim stručnim znanjima iz područja energetike i gospodarstva ili stručnjake iz reda znanstvene i stručne javnosti iz područja energetike i gospodarstva. Također, uočeni su nedostaci u pogledu izvora financiranja Agencije. Zakonom o osnivanju Agencije za ugljikovodike propisano je da se sredstva za obavljanje poslova Agencije osiguravaju iz sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske (iz izvora 11- Opći prihodi i primici) i iz drugih izvora kao što su pomoći ili donacije koje Agencija prima od međudržavnih organizacija i od tijela i fondova Europske unije ili drugih fondova radi unapređenja stručne ili tehničke razine djelatnosti, odnosno za provedbu poslova vezanih uz područje djelovanja Agencije. Zbog obavljanja djelokruga poslova formiranja i upravljanja obveznim zalihama nafte i naftnih derivata, a vezano uz zanavljanje obveznih zaliha, potrebno je dodati i izvor financiranja 71 Prihodi od prodaje ili zamjene nefinancijske imovine i naknade s naslova osiguranja. Nadalje, uočeni su i nedostaci u pogledu rokova za podnošenje izvješća Vladi Republike Hrvatske, a koji su prekratki i nerealni. Potrebno je produžiti rokove za dostavu izvješća Vladi Republike Hrvatske jer postavljeni rokovi nisu realni s obzirom na to da godišnji financijski izvještaji, a koji su sastavni dio izvješća o radu Agencije, nisu dostupni do 31. siječnja svake godine te je, uzimajući u obzir cjelokupnu proceduru predaje izvješća Vladi Republike Hrvatske, gotovo nemoguće u propisanom roku ispuniti zakonsku obvezu. Zaključno, u skladu s odredbama članka 4. Zakona o sustavu državne uprave ovim Zakonom postići će se usklađivanje sa Zakonom o sustavu državne uprave na način da će se u pojedinoj odredbi brisati riječ: „središnjeg“.