II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Uredba (EU) 2019/1238 o paneuropskom osobnom mirovinskom proizvodu (PEPP) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1238) koja uređuje pravila za registraciju, proizvodnju, distribuciju i nadzor osobnih mirovinskih proizvoda, objavljena u Službenom listu Europske unije 20. lipnja 2019., stupila je na snagu dvadesetog dana od objave u Službenom listu te se primjenjuje od 22. ožujka 2022. Europa je kontinent čije je stanovništvo sve starije radi čega se Europska unija suočava s raznim demografskim izazovima. Osim toga, radikalne promjene se događaju i na razvoju karijere, tržištu rada i raspodjeli bogatstva, među ostalim i kao rezultat digitalne revolucije. Velik dio štednje građana Europske unije drži se na bankovnim računima s kratkim dospijećima. Usmjeravanje većeg dijela štednje građana Europske unije iz gotovine i bankovnih depozita na tržište kapitala, odnosno na dugoročne investicijske proizvode, rezultiralo bi korisnim učincima, kako za pojedince (koji bi imali koristi od većih povrata i poboljšane primjerenosti mirovina), tako i za opće gospodarstvo. Cilj donošenja Uredbe (EU) 2019/1238 je stvaranje osobnog mirovinskog proizvoda dugoročne mirovinske prirode kojim će se u najvećoj mogućoj mjeri uzeti u obzir okolišni, socijalni i upravljački čimbenici (u daljnjem tekstu: ESG čimbenici) i koji će biti jednostavan, siguran, transparentan, prilagođen potrošačima, prenosiv širom Europske unije i koji će imati razumnu cijenu te će dopunjavati postojeće sustave u državama članicama. Većim europskim tržištem osobnih mirovina poduprijet će se osiguravanje financijskih sredstava za institucionalne ulagatelje i ulaganja u realno gospodarstvo. Zakonodavnim okvirom za paneuropski osobni mirovinski proizvod (u daljnjem tekstu: PEPP) se ne zamjenjuju niti usklađuju postojeći nacionalni osobni mirovinski proizvodi ili sustavi, niti on utječe na postojeće nacionalne zakonske i strukovne mirovinske sustave i proizvode. Drugim riječima, riječ je o dodatnom i dopunskom osobnom mirovinskom proizvodu. Uredbom (EU) 2019/1238 usklađuje se skup osnovnih značajki za PEPP koje se odnose na ključne elemente poput distribucije, minimalnog sadržaja ugovora, politike ulaganja, promjene pružatelja ili prekogranično pružanje i prenosivost, čime se doprinosi jednakosti uvjeta za pružatelje osobnih mirovina općenito te dovršetku Unije tržišta kapitala i integraciji unutarnjeg tržišta za osobne mirovine. To bi trebalo dovesti do stvaranja paneuropskog proizvoda koji je uglavnom standardiziran i dostupan u svim državama članicama, kojim se potrošačima omogućuje da u potpunosti iskoriste unutarnje tržište prenošenjem svojih mirovinskih prava u inozemstvo i kojim se nudi veći izbor između različitih vrsta pružatelja, uključujući na prekograničnoj osnovi. Uredbom (EU) 2019/1238 usklađuju se osnovne značajke PEPP-a koje ne moraju podlijegati posebnim nacionalnim pravilima. S druge strane, na značajke koje nisu obuhvaćene područjem primjene Uredbe (EU) 2019/1238 (npr. uvjeti faze prikupljanja sredstava) primjenjuju se nacionalna pravila. PEPP-ovi bi trebali podlijegati odredbama Uredbe (EU) 2019/1238, relevantnom sektorskom pravu Europske unije, kao i odgovarajućim delegiranim i provedbenim aktima. Uz to bi se trebali primjenjivati propisi koje su donijele države članice u provedbi sektorskog prava Europske unije. Ako već nisu obuhvaćeni Uredbom (EU) 2019/1238 ili sektorskim pravom Europske unije, trebali bi se primjenjivati odgovarajući propisi država članica. PEPP bi također trebao podlijegati ugovoru sklopljenom između štediše PEPP-a i/ili korisnika PEPP-a i pružatelja PEPP-a (u daljnjem tekstu: ugovor o PEPP-u). Uredba (EU) 2019/1238 propisuje niz ključnih karakteristika proizvoda koje bi trebalo uvrstiti u ugovor o PEPP-u. Uredba (EU) 2019/1238 ne bi trebala dovoditi u pitanje pravila Europske unije o međunarodnom privatnom pravu, a posebno pravila koja se odnose na nadležnost sudova i mjerodavno pravo. Uredba (EU) 2019/1238 također ne bi trebala u pitanje dovoditi nacionalno ugovorno, socijalno, radno i porezno pravo. Pružatelji PEPP-a trebaju imati pristup cijelom tržištu Europske unije na temelju jedinstvene registracije proizvoda koja se odobrava na temelju jedinstvenog skupa pravila. U skladu s odredbama Uredbe (EU) 2019/1238, kako bi na tržište mogli staviti proizvod pod oznakom „PEPP”, pružatelji PEPP-a trebaju podnijeti zahtjev za registraciju svojim nadležnim tijelima. U slučaju da je pružatelj PEPP-a koji podnosi zahtjev dostavio sve potrebne informacije i u slučaju da su provedene odgovarajuće pripreme za ispunjavanje zahtjeva Uredbe (EU) 2019/1238, nadležna tijela trebaju donijeti odluku o registraciji i o tome obavijestiti europsko nadzorno tijelo (Europsko nadzorno tijelo za osiguranje i strukovno mirovinsko osiguranje) (EIOPA), uspostavljeno Uredbom (EU) br. 1094/2010 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. studenoga 2010. o osnivanju Europskog nadzornog tijela (Europsko nadzorno tijelo za osiguranje i strukovno mirovinsko osiguranje), o izmjeni Odluke br. 716/2009/EZ i o stavljanju izvan snage Odluke Komisije 2009/79/EZ (SL L 331, 15.12.2010.), u svrhu registracije pružatelja PEPP-a i samog PEPP-a u središnji javni registar. Takva bi registracija trebala biti valjana u cijeloj Europskoj uniji. Prema Uredbi (EU) 2019/1238 pružatelji PEPP-a trebali bi moći distribuirati PEPP-ove koje su proizveli i PEPP-ove koje nisu proizveli pod uvjetom da to bude u skladu s relevantnim sektorskim pravom. Distributeri PEPP-a trebali bi imati pravo distribuirati PEPP-ove koje nisu proizveli i to samo one za koje raspolažu s odgovarajućim znanjem i sposobnostima u skladu s relevantnim sektorskim pravom. Pružatelji PEPP-a ili distributeri PEPP-a trebali bi savjetovati potencijalne štediše PEPP-a prije sklapanja ugovora o PEPP-u, uzimajući u obzir dugoročnu mirovinsku prirodu proizvoda, individualne zahtjeve i potrebe štediše PEPP-a te ograničene mogućnosti otkupa. Takvi savjeti trebali bi osobito sadržavati informacije o značajkama ulagačkih opcija, razini kapitalne zaštite i oblicima isplate. S tim u vezi, Uredba (EU) 2019/1238 propisuje da bi, prije sklapanja ugovora o PEPP-u, potencijalnim štedišama PEPP-a trebalo pružiti sve potrebne informacije kako bi mogli donijeti informiranu odluku. Kako bi se osigurala optimalna transparentnost proizvoda, pružatelji PEPP-a trebali bi za PEPP-ove koje proizvedu izraditi dokument s ključnim informacijama o PEPP-u prije nego što se ti PEPP-ovi mogu distribuirati štedišama PEPP-a. Oni bi također trebali biti odgovorni za točnost dokumenta s ključnim informacijama o PEPP-u. U skladu s odredbama Uredbe (EU) 2019/1238, pružatelji PEPP-a mogu pružati PEPP-ove, a distributeri PEPP-a mogu distribuirati PEPP-ove, u skladu sa slobodom pružanja usluga ili slobodom poslovnog nastana, na području države članice domaćina nakon što otvore podračun za tu državu članicu domaćina. Kako bi se osigurala visoka kvaliteta usluga i učinkovita zaštita potrošača, matična država članica i država članica domaćin trebale bi blisko surađivati u ispunjenju obveza utvrđenih Uredbom (EU) 2019/1238. Paneuropska dimenzija PEPP-a treba se razvijati i na razini štediše PEPP-a, na temelju prenosivosti PEPP-a i usluge promjene pružatelja, čime se doprinosi zaštiti osobnih mirovinskih prava osoba koje ostvaruju svoje pravo na slobodu kretanja. Prenosivost podrazumijeva da štediša PEPP-a mijenja boravište u drugu državu članicu bez promjene pružatelja PEPP-a, dok promjena pružatelja PEPP-a ne podrazumijeva nužno promjenu boravišta. Sukladno odredbama Uredbe (EU) 2019/1238, PEPP bi trebao obuhvaćati nacionalne podračune od kojih bi svaki imao značajke osobnih mirovinskih proizvoda, čime se omogućuje da se na doprinose u PEPP ili na isplate primjenjuju poticaji ako su oni dostupni u državi članici u kojoj je pružatelj PEPP-a otvorio podračun. Podračun bi se trebao koristiti za evidenciju doprinosa ostvarenih tijekom faze prikupljanja sredstava i isplata tijekom faze isplate u skladu s pravom države članice za koju je otvoren podračun. Uredba (EU) 2019/1238 nalaže pružateljima PEPP-a svake godine sastaviti izvještaj o primanjima u okviru PEPP-a za štediše PEPP-a, kako bi im pružili ključne osobne i generičke podatke o PEPP-u i osigurali ažurirane informacije. Izvještaj o primanjima u okviru PEPP-a trebao bi biti jasan i sveobuhvatan i trebao bi sadržavati relevantne i primjerene informacije s ciljem olakšavanja razumijevanja prava na mirovinu tijekom vremena i među različitim mirovinskim proizvodima te kako bi se olakšala mobilnost radne snage. Izvještaj o primanjima u okviru PEPP-a također bi trebao sadržavati ključne informacije o politici ulaganja koja se odnosi na ESG čimbenike te bi u njemu trebalo biti navedeno gdje i na koji način štediše PEPP- a mogu dobiti dodatne informacije o integraciji ESG čimbenika. Uredbom (EU) 2019/1238 pružateljima PEPP-a se osigurava primjerena razina slobode ulaganja gdje isti, kao ulagatelji na vrlo dugi rok s niskim rizikom likvidnosti, mogu doprinijeti razvoju Unije tržišta kapitala, ulaganjem, u granicama razboritosti, u nelikvidnu imovinu kao što su dionice te u druge instrumente s dugoročnim ekonomskim profilom kojima se ne trguje na uređenim tržištima, multilateralnim trgovinskim platformama (MTP-ovi) ili organiziranim trgovinskim platformama (OTP-ovi). Također mogu koristiti prednosti međunarodne diversifikacije. Države članice dužne su poduzeti potrebne korake kako bi se osiguralo da kršenja odredbi Uredbe (EU) 2019/1238 podliježu odgovarajućim administrativnim sankcijama i drugim mjerama, s tim da se od država članica ne zahtijeva da utvrde pravila o administrativnim sankcijama za kršenja koja podliježu nacionalnom kaznenom pravu. Uredba (EU) 2019/1238 ovlašćuje nadležna tijela da odrede novčane sankcije koje su dovoljno visoke za prebijanje stvarne ili moguće dobiti i koje su odvraćajuće čak i za veća financijska društva i njihovo rukovodstvo. Republika Hrvatska će donošenjem ovoga Zakona uskladiti svoje zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije na način da će se osigurati pretpostavke za provedbu odredbi Uredbe (EU) 2019/1238. Ovim Prijedlogom zakona postiže se sljedeće: - Hrvatskoj narodnoj banci i Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga dodjeljuju se ovlasti potrebne za izvršavanje svojih zadaća na temelju Uredbe (EU) 2019/1238 u odnosu na pružatelje PEPP-a kako je propisano Uredbom (EU) 2019/1238, što uključuje registraciju PEPP-a, nadzor nad radom pružatelja PEPP-a i distributera PEPP-a, nadzor PEPP proizvoda i upravljanja PEPP proizvodom od strane pružatelja PEPP-a i distributera PEPP-a te ovlast podnošenja optužnih prijedloga za prekršaje koji su propisani za kršenje odredbi Uredbe (EU) 2019/1238 - subjekti koji imaju namjeru pružati PEPP-ove, moraju pri svojim nadležnim tijelima podnijeti zahtjev za registraciju PEPP-a koja se odobrava na temelju jedinstvenog skupa pravila - osigurava se prekogranično pružanje usluga od strane pružatelja PEPP-a i distributera PEPP-a - štedišama PEPP-a se osigurava prenosivost PEPP-a pri čemu štediše PEPP-a pri promjeni boravišta u drugu državu članicu mogu nastaviti uplaćivati sredstva na svoj postojeći račun PEPP-a - obvezuje se pružatelje PEPP-a i distributere PEPP-a na informiranje štediše PEPP-a o karakteristikama samih proizvoda obvezivanjem na uručivanje brošure s ključnim informacijama o PEPP-u (engl. KID) prije sklapanja ugovora o PEPP-u te na informiranje potencijalnih štediša PEPP-a o svim rizicima, troškovima i mogućim dobitcima i gubitcima PEPP-a - utvrđuje se odgovornost pružatelja PEPP-a da u dokumentu s ključnim informacijama o PEPP-u štedišama PEPP-a pruži jasne i točne informacije koje su usklađene s odredbama Uredbe (EU) 2019/1238 - obvezuje se pružatelje PEPP-a na informiranje štediše PEPP-a i/ili korisnika PEPP-a tijekom cijele faze prikupljanja sredstava kao i tijekom faze prije umirovljenja te tijekom faze isplate - osigurava se zaštita ulagatelja kroz imenovanje depozitara za pohranu imovine u vezi s poslovima pružanja PEPP-a u skladu s odgovarajućim odredbama Direktive 2009/65/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o usklađivanju zakona i drugih propisa u odnosu na subjekte za zajednička ulaganja u prenosive vrijednosne papire (UCITS) (preinačena) (Tekst značajan za EGP) (SL L 302, 17.11.2009.) - štedišama PEPP-a osigurava se usluga promjene pružatelja PEPP-a s poslovnim nastanom u istoj ili drugoj državi članici - osigurana je prekršajna odgovornost za kršenje zahtjeva iz Uredbe (EU) 2019/1238.