II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Ocjena stanja Trenutno važećim Zakonom o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu („Narodne novine“, br. 33/06., 38/09., 87/09., 18/11., 80/13., 56/16. i 121/19.), uređuje se sustav javnog linijskog pomorskog prijevoza kojim se osigurava redovita pomorska povezanost naseljenih otoka s kopnom i naseljenih otoka međusobno, s primjerenim brojem redovnih linija u oba pravca, radi ostvarivanja općeg gospodarskog interesa koji se ogleda u poticanju demografskog i održivog gospodarskog razvoja otoka te unaprjeđenja uvjeta života i rada ljudi na otocima. Zakon je od svoga stupanja na snagu 2006. godine, mijenjan i nadopunjavan šest puta iz razloga usklađenja s propisima Europske unije o primjeni načela slobode pružanja usluga u pomorskom prijevozu unutar država članica (pomorska kabotaža), pravima putnika prilikom putovanja morem i unutarnjim plovnim putovima, odlukama i priopćenjima Europske komisije u svezi državnih potpora koje se dodjeljuju brodarima za obavljanje usluga od općeg gospodarskog interesa te proširenjem povlaštenih kategorija putnika koji ostvaruju pravo na besplatni i povlašteni prijevoz. U međuvremenu su 2017. godine stupili na snagu Zakon o javnoj nabavi te Zakon o koncesijama, koji je mijenjan i nadopunjavan 2020. godine, a s obzirom na to da se radi o zakonima kojima se uređuju postupci javne nabave te davanje koncesija, koji se primjenjuju i prilikom javnog nadmetanja za obavljanje javne usluge od općeg gospodarskog interesa, odnosno davanja koncesija za obavljanje javnog prijevoza na linijama bez obveze javne usluge, potrebno je novim Zakonom uskladiti posebnosti javnog linijskog prijevoza s tim zakonima. Nadalje, potrebno je programe potpora i pojedinačnih potpora koje se dodjeljuju brodarima u obliku naknade za javnu uslugu uskladiti sa zahtjevima propisa Europske unije i Zakonom o državnim potporama, kao zakonom kojim se uređuju državne potpore i postupanje prije dodjele državne potpore. U važećem Zakonu ne uređuje se pitanje evidentiranja putnika i vozila prilikom ukrcaja na brod, niti određuje centralno mjesto prikupljanja takvih podataka, koji se kasnije mogu koristiti radi planiranja i organizacije javnog linijskog prijevoza u Republici Hrvatskoj, ali i drugim sektorima, posebice sektoru turizma. Sadašnji statistički podaci temelje se na podacima brodara o broju prodanih putnih karata, a ne na sustavnoj evidenciji putnika prilikom ukrcaja na brod. Evidentiranje putnika prilikom ukrcaja na brod od posebne je važnosti za statističko praćenje broja prevezenih putnika iz kategorija putnika koji ostvaruju pravo na besplatni ili povlašteni prijevoz, radi upravljanja troškovima koji za njih podmiruje država iz svog proračuna. Osnovna pitanja koja se uređuju Zakonom Donošenjem novog Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu prvenstveno će se uskladiti odredbe vezane uz postupak davanja ovlaštenja za obavljanje javne usluge od općeg gospodarskog značaja s propisima Europske unije, a koje su u zakonodavstvo Republike Hrvatske bile prenesene donošenjem podzakonskih propisa, odnosno uredbama Vlade Republike Hrvatske. Nadalje, postupci koji se odnose na postupanje prije dodjele potpora u obliku naknade za obavljanje javne usluge, uskladit će se sa Zakonom o državnim potporama. Također, postupci javnog nadmetanja za obavljanje javne usluge od općeg gospodarskog značaja, uskladit će se sa Zakonom o javnoj nabavi, a postupci javnog nadmetanja za dodjelu koncesija na profitabilnim linijama s obvezom javne usluge i linijama bez obveze javne usluge, uskladit će se sa Zakonom o koncesijama. Novim Zakonom će se urediti i pitanja raspodjele koncesijske naknade na profitabilnim lokalnim, županijskim i međužupanijskim linijama s obvezom javne usluge, koje se dodjeljuju temeljem propisa kojima se uređuju koncesije. Dosadašnja provedba važećeg Zakona ukazala je na određene nedostatke u provedbi odredbi kojima se uređuje besplatni i povlašteni prijevoz te se pokazala potreba za dodatnom razradom tih odredbi, kao i razradu odredbi kojima se brodarima naknađuje usluga besplatnog i povlaštenog prijevoza na linijama s obvezom javne usluge, radi podmirenja neto troškova koje brodari imaju prilikom obavljanja takvog prijevoza. Novim se zakonom uvodi centralni informacijski sustav javnog linijskog prijevoza (CIS) u koji brodari u realnom vremenu prenose podatke očitane s putničkih karata prilikom ukrcaja putnika i vozila na brod. Također, novim Zakonom će se dopuniti odredbe o računovodstvenom odvajanju i metodologiji računovodstvenog odvajanja te vođenja troškovnog računovodstva na razini broda i posade, koje su do sada bile sadržaj podzakonskog akta. Odredbe novog Zakona propisuju sadržaj izvještaja koje su brodari koji obavljaju javni linijski prijevoz dužni sastaviti i dostaviti Agenciji, a specifični su za sektor javnog linijskog prijevoza s obvezom i bez obveze javne usluge, osobito u pogledu mjera za sprječavanje prekomjerne naknade koja predstavlja zabranjenu državnu potporu. U odnosu na prekršaje koji su trenutno važećim Zakonom propisani za određene povrede odredbi tog Zakona, novim se Zakonom detaljnije propisuju prekršaji te za vođenje prekršajnog postupka određuje nadležnost općinskog suda prema mjestu sjedišta Agencije. Također, u skladu s člankom 25. Uredbe (EU) br. 1177/2010 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. studenog 2010. o pravima putnika kada putuju morem, unutarnjim plovnim putovima i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 2006/2004, Agencija za obalni linijski pomorski promet određena je kao nacionalno tijelo za izvršenje predmetne Uredbe, u dijelu u kojem se ta Uredba primjenjuje na pomorski putnički promet. S obzirom na to da je člankom 28. Uredbe određeno da nacionalna tijela utvrđuju pravila o sankcijama primjenjivim na povredu odredaba Uredbe te da sankcije moraju biti učinkovite, proporcionalne i odvraćajuće, a nacionalno tijelo neovisno po svojoj organizaciji, pravnoj strukturi i donošenju odluka, potrebno je novim Zakonom osigurati ovlast Agencije za provođenje inspekcijskog nadzora radi izvršenja Uredbe (EU) br. 1177/2010 te propisati prekršajne sankcije za povrede odredbi Uredbe. Povjeravanje inspekcijskog nadzora radi izvršenja provedbe Uredbe (EU) br. 1177/2010 o pravima putnika kada putuju morem, unutarnjim plovnim putovima i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 2006/2004, u dijelu u kojem se ta Uredba primjenjuje u pomorskom putničkom prometu, nužno je za izvršenje Uredbe, a s tim u vezi je potpuno opravdano Agenciji povjeriti i provedbu inspekcijskog nadzora u području sustava javnog linijskog pomorskog prijevoza putnika i stvari koji je predmet novoga Zakona, što je sukladno članku 33. stavku 2. Zakona o sustavu državne uprave. Trenutno važećim Zakonom, inspekcijski poslovi stavljeni su u nadležnost inspektora sigurnosti plovidbe u lučkim kapetanijama, međutim s obzirom na to da je novim Zakonom Agencija određena kao nacionalno tijelo iz članka 25. Uredbe (EU) br. 1177/2010, zaduženo za izvršenje odredbi Uredbe, poslove inspekcijskog nadzora sustava javnog linijskog pomorskog prijevoza putnika i stvari, čiji su sastavni dio i inspekcijski poslovi za potrebe izvršenja Uredbe (EU) br. 1177/2010, opravdano je i nužno staviti u nadležnost Agencije, osobito stoga što se ne radi o poslovima iz upravnog područja sigurnosti plovidbe. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći Donošenjem predloženog Zakona uskladit će se postupci koji prethode davanju potpore u obliku naknade za javnu uslugu s odredbama Zakona o državnim potporama te propisima Europske unije o državnim potporama. Također, uskladit će se postupci javnog nadmetanja za obavljanje javne usluge od općeg gospodarskog interesa s odredbama Zakona o javnoj nabavi, odnosno s odredbama Zakona o koncesijama. Donošenjem ovoga Zakona žele se stvoriti bolji uvjeti za ostvarivanje prava na povlašteni prijevoz, posebice za prijevoz osoba sa invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju, dok će se istovremeno onemogućiti zlouporaba prava na besplatni i povlašteni prijevoz. Predloženim Zakonom će se stvoriti bolji preduvjeti za učinkovitije obavljanje djelatnosti javnog obalnog pomorskog prometa.