II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI Važećim Zakonom o državnoj izmjeri i katastru nekretnina („Narodne novine“, broj 112/18.) propisana je naplata upravnih pristojbi i stvarnih troškova za izdavanje izvadaka, prijepisa, potvrda i preslika podataka dokumentacije državne izmjere, katastra nekretnina, katastra infrastrukture, registra zgrada, registra prostornih jedinica i registra geografskih imena, ostvarenje uvida te za određena postupanja po zahtjevu stranaka, (u daljnjem tekstu: stvarni troškovi uporabe podataka). Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 7. svibnja 2020., donijela Zaključak kojim se prihvaća Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja 2020. (u daljnjem tekstu: Akcijski plan) te je zadužila pojedina tijela državne uprave za provedbu mjera iz Akcijskog plana. Između mjera predviđenih Akcijskim planom, predviđena je i mjera pod rednim brojem 32. koja predviđa ukidanje naplate stvarnih troškova uporabe podataka, a za čiju je provedbu zadužena Državna geodetska uprava. Nadalje, mjerom pod rednim brojem 33. Akcijskog plana, predviđeno je smanjenje/ukidanje upravnih pristojbi koje čine prihod državnog proračuna za čiju je provedbu zaduženo Ministarstvo financija u suradnji s nadležnim tijelima, među kojima je i Državna geodetska uprava. Vezano uz navedenu mjeru potrebno je, među ostalim propisima, uskladiti i Zakon o državnoj izmjeri i katastru nekretnina sa planiranim izmjenama temeljnih propisa kojim se propisuje naplata upravnih pristojbi, a sve u svrhu horizontalne usklađenosti pozitivnih propisa koji reguliraju navedenu materiju. Vezano uz navedeno, ovim Nacrtom prijedloga zakona ukida se naplata većine stvarnih troškova uporabe podataka. Propisuje se da se stvarni troškovi ne naplaćuju za izvatke, ispise, prijepise i potvrde. Nadalje, stvarni troškovi se ne naplaćuju za podatke kada se isti koriste putem mrežnih usluga ili druge elektroničke pristupne točke. Propisuje se da se stvarni troškovi naplaćuju za obavljanje pojedinih tehničkih radnji po zahtjevu stranaka te da se iznimno naplaćuju za izdavanje podataka kada stranka ne koristi elektronički način pristupa podacima. Također ovim Nacrtom prijedloga zakona se sva javnopravna tijela u potpunosti oslobađaju plaćanja stvarnih troškova za pristup i korištenje podataka koji su im potrebni za obavljanje poslova iz nadležnosti, dok se sva tijela državne uprave i druga državna tijela oslobađaju naplate stvarnih troškova i za tehničke radnje. Nadalje, važećim Zakonom o državnoj izmjeri i katastru nekretnina propisani su uvjeti pod kojima se geodetski elaborat, kojeg u okviru poslova za potrebe održavanja/osnivanja/katastra nekretnina odnosno katastra zemljišta izrađuju osobe koje imaju suglasnost za obavljanje stručnih geodetskih poslova sukladno Zakonu o obavljanju geodetske djelatnosti („Narodne novine“, broj 25/18.), može upotrebljavati za potrebe katastra nekretnina, katastra zemljišta te prevođenja katastarskih čestica u katastar nekretnina. Tako je i propisano da se geodetski elaborat može provesti u navedenim službenim evidencijama ukoliko nadležni područni ured za katastar odnosno ured Grada Zagreba potvrdi da je isti izrađen u skladu s geodetskim i katastarskim propisima i da odgovara svrsi za koju je izrađen. Međutim važećim Zakonom o državnoj izmjeri i katastru nekretnina nije dostatno propisan postupak izrade geodetskog elaborata s jedne strane te pregleda i potvrđivanja geodetskih elaborata od strane područnih ureda za katastar s druge strane pa se ovim Nacrtom prijedloga zakona, zbog specifičnosti provedbe tehničkih radnji u postupku izrade geodetskih elaborata, detaljnije propisuju radnje u postupku izrade te pregleda i potvrđivanja geodetskih elaborata, čime se doprinosi pravnoj sigurnosti i zaštiti prava i obaveza stranaka koje sudjeluju u navedenim postupcima, kao i skraćivanju postupaka pregleda i potvrđivanja geodetskih elaborata te u konačnici bržom provedbom promjena temeljem geodetskih elaborata u katastarskom operatu. Nadalje, tehnička reambulacija, kako je propisano odredbama važećeg Zakona, je tehnička radnja ograničenog prikupljanja i obrade podataka u okviru koje se iz postojećeg katastra zemljišta preuzimaju, obrađuju i prilagođavaju oni podaci koji su pogodni za katastar nekretnina. S obzirom da se važećim Zakonom propisuje kvaliteta podataka lomnih točaka međa i drugih granica koja je veća od kvalitete postojećih podataka katastra zemljišta to se tehničkom reambulacijom ne mogu ispuniti uvjeti propisane kvalitete te je stoga istu suvišno provoditi, stoga se ovim Nacrtom prijedloga zakona napušta provedba tehničke reambulacije. Sukladno važećem Zakonu o državnoj izmjeri i katastru nekretnina stranke se u postupku katastarske izmjere (obilježavanje granica zemljišta, predočavanje podataka elaborata katastarske izmjere) odnosno predočavanja pojedinačnih elaborata vezanih uz održavanje katastarskog operata katastra nekretnina/zemljišta pozivaju pisanim putem. Pismeno se dostavlja fizičkim i pravnim osobama koje su upisane u pojedine službene evidencije i to na adrese koje su dostupne u službenim evidencijama katastarskog operata, zemljišne knjige itd. S obzirom da se ažuriranje gore navedenih evidencija provodi temeljem zahtjeva fizičkih i pravnih osoba koji su obveznici prijave promjene bilo upisanih prava bilo adrese, to se pokazalo kako dostava samo pismenim putem nije učinkovita te da pismeno često nije moguće adresirati stvarnom nositelju prava ili na ispravnu adresu za primanje pismena. Stoga se ovim Nacrtom prijedloga zakona predlaže da se obavijesti i pozivi strankama u gore navedenim slučajevima objavljuju u javnim glasilima i/ili na oglasnoj ploči Državne geodetske uprave te se strankama ujedno dostavlja i pismena informacija o objavljenom pozivu što će omogućiti da sa sadržajem objave/poziva budu upoznate sve osobe koje su upisane u postojeće evidencije i kojima je dostavu moguće izvršiti, kao sve i druge osobe kod kojih isto nije moguće učiniti, a koje imaju pravni interes sudjelovati u navedenim postupcima. Na navedeni način se povećava učinkovitost u provođenju katastarske izmjere i izrade katastarskog operata katastra nekretnina te obnove/osnivanja i dopune zemljišne knjige, s obzirom da je javna objava dostupna svima pa i onim strankama kojima se iz bilo kojeg razloga pismeno ne može dostaviti te se ujedno postiže veća razina zaštite prava stranaka, kako zbog šireg kruga osoba kojima je dostupna informacija o navedenom, tako i zbog činjenice da se informacija o objavljenom pozivu i dalje pismeno upućuje strankama kojima je dostavu moguće izvršiti. Nadalje, a sve u cilju sveobuhvatne zaštite prava stranaka, u okviru izrade elaborata katastarske izmjere, odredbama ovoga Nacrta prijedloga zakona propisano je kako se u popisnom listu koji je sastavni dio elaborata katastarske izmjere iskazuju i osobe koje se nisu odazvale pozivu te da se za katastarske čestice na kojima se osobe nisu odazvale pozivu na obilježavanje za potrebe iskazivanja katastarskih čestica u elaboratu katastarske izmjere, kao granice zemljišta preuzimaju obilježene granice susjednih zemljišta u postupku obilježavanja, a ako isto nije moguće, preuzet će se podaci o lomnim točkama međa i drugih granica katastarskih čestica iz postojećeg katastarskog operata. Na navedeni način se, usprkos eventualnom neodazivanju stranaka na upućene pozive, preuzimaju podaci o istima upisani u postojeće evidencije, dok se granice zemljišta određuju kako je gore navedeno, čime se u potpunosti jamči zaštita prava stranaka. Odredbama ovoga Nacrta prijedloga zakona kojima se propisuje kako se katastarski operat katastra nekretnina otvara s danom otvaranja zemljišne knjige, usklađuju se postupanja s onima koja su propisana Zakonom o zemljišnim knjigama („Narodne novine“, broj 63/19.). Navedenim predloženim izmjenama Zakona osigurat će se suvremen i učinkovit sustav zemljišne administracije koji u konačnosti doprinosi povećanju pravne sigurnosti u postupanju s nekretninama, potiče i ubrzava procese ulaganja te poboljšava funkcioniranje tržišta nekretnina.